Uppdragsgivaren är ett (fiktivt) nystartat svenskt bolag som heter Nordic Design Sweden. Företaget arbetar med att designa eget tryck till socialt och ekologiskt hållbara barnkläder, dem använder sig av ett externt svenskt tryckföretag som genomför själva trycken, men all klädförsäljning sker direkt via Nordic Design Sweden.
Företagets vision är att bidra till en social och ekologisk hållbar modebransch samt motarbeta dagens “slit och släng”-samhälle. Målet är att erbjuda hållbara barnkläder med unik design för samma pris som icke hållbara kläder. Huvudmålgruppen för Nordic Design Sweden är barnfamiljer i Sverige som är intresserad att minska sitt levnads “footprint” på naturen och samhällsutvecklingen.
Syftet med uppslaget är att informera köparna om hur företaget arbetar med sitt CSR-arbete och informera att det inte förekommer någon form av barnarbete någonstans under produktions eller leveranskedjan av kläderna. Deras slogan för denna informationskampanj är “Hållbart för barn, men inte av barn”. Vilket är tänkt att förmedla information om att företaget säljer hållbara barnkläder, men att de inte använder sig av barnarbete.
Uppslaget ska användas som en informationsfolder under en hållbarhetsmässa. Företaget förväntar sig inte att mottagaren kommer att förvara broschyren i en längre tid och broschyren kan därför tryckas på billigare och återvunnet bambupapper.
Designbeslut
Syftet med färgvalen var lugna och harmoniska och mer åt ett “blekare” håll för att påminna om vattenfärger för att knyta an till naturen. Utifrån bilder från moodboarden plockades det ut fem olika
färger som stämde överens med det syftet.
Precis som färgerna skulle även texturen vara inspirerad av naturen. Tanken var att den tryckta digitala känslan som vanligtvis uppstår vid tryckmaterial skulle undvikas. Därför skapade jag en textur på färgerna som ska påminna om vattenfärger. Pappret uppslaget ska tryckas på skulle vara miljövänligt med en tydlig fiberstruktur för att påminna om exempelvis träfibrer och bark.
För att skapa en kontrast mot de bleka färgerna valdes ett bastantare typsnitt för att symbolisera träd. I moodboarden experimenterade jag med olika typsnitt som bland annat handskrivna typsnitt för att öka den organiska känslan, men de handskrivna typsnitten försämrade läsbarheten.
Kommunikativa aspekter
Den övergripande kommunikativa aspekten med uppslaget var att påvisa att företaget inte bara
“pratar” om att de är ekologiskt och socialt hållbara utan genom sitt marknadsmaterial även visar
att det stämmer.