Välj rätt nisch – Skapa en framgångsrik affiliatesida

av | apr 6, 2022 | Affiliate, E-handel

Vill du börja tjäna pengar på din egna affiliatesida? Då har du kommit helt rätt. Här får du hjälp med första steget för att skapa en framgångsrik affiliatesida – att välja rätt nisch på affiliatesida.

Om du känner att du har bra koll på vad affiliate är och hur det fungerar så är det bara att läsa vidare. Är affiliate ett nytt begrepp för dig så rekommenderar jag att du först läser introduktionsartikeln – Processen att skapa en affiliatesida från start då lär du dig mer om hur affiliatesidor fungerar.

Vad är en nisch?

En nisch betyder att affiliatesidan är inriktad på endast ett specifikt område eller ämne. Driver man en affiliatesidan inom fotografering brukar man säga att man är aktiv inom nischen fotografering.

Bred, mellan, smal eller macro nisch – Vad är bäst?

Att välja rätt nisch är första steget för att skapa en framgångsrik affiliatesida. Det första du behöver bestämma är om du vill ha en bred, mellan, smal eller macro nisch.

Bred nisch

En bred nisch är den största och mest svårarbetade nischen på en affiliatesida. Jag avråder dig att välja detta om du är hel ny inom området. Exempel på en bred nisch är ”matlagning”. Här kan sidan handla om allt från recept till bästa köksknivarna.

Svårigheterna med dessa stora nischerna är att Google få svårt att placera din sida i ett fack, Med spretigt innehåll blir även målgruppen spretig. Detta gör att Google inte förstår vilka sökord det är du försöker få sidan att ranka på.

Risken blir då att din rankning på sökmotorerna blir alldeles får låg. Vilket innebär att inga besökare kommer att hitta din affiliatesida.

Mellan nisch

Inom området ”matlagning” är exempelvis ”recept” en mellan nisch. Här publicerar du endast receptinlägg. Detta gör det enklare för sökmotorerna att ranka din affiliatesida. Eftersom sidan innehåller mer relevant innehåll för specifika sökord.

En mellan nisch gör det enklare att skala upp sidan längre fram. Då det finns möjligheter att skriva om flera olika ämnen inom samma område. På en affiliatesida om recept kan du exempelvis börja skriva om förrätter för att sedan skala upp till både varmrätter och desserter.

Smal nisch

En smal nisch är ett axplock inom ett ämne. På exemplet ”recept” är ”desserter” en smal nisch. Detta innebär att du gör en affiliatesida som bara handlar om recept på desserter.

Enkelt förklarat kan man säga att en smal nisch gör det lättare för dig att ranka hemsidan på relevanta sökord. Detta är för att konkurrensen är låg. d.v.s att din affiliatesida är en av få som faktiskt innehåller mycket (och relevant) material för sökordet.

Detta gör att din affiliatesida kommer högre upp i sökresultatet när människor söker på det specifika sökordet eller nischen. Vilket innebär att fler besökare kommer hitta till din affiliatesida.

Nackdelarna som en smal nisch kan ge är att besöksantalet är lågt d.v.s intresset för nischen är liten. Det kan också bli svårt att skala upp afffilitesida.

Macro nisch

Som du troligtvis har räknat ut är en macro nisch den minsta varianten på en affiliatesida. Alltså har man skalat ner en smal nisch ytterligare ett steg. Detta innebär att på exemplet ”recept på desserter” är ”recept på citrontårtor” en macro nisch.

Tänk dig att du skapar en affilitesida som heter citrontårtor.se som endast handlar om recept på citrontårtor. Hur många artiklar går det att skriva innan hela ämnet är täckt? Det kan vara väldigt svårt att skriva 100+ stycken artiklar om just recept på citrontårtor. Det kan också bli svårt att tjäna mycket pengar om du väljer en macro nisch.

En macro nisch kan fungera som en del av din hemsideportfolio för att lära dig bl.a. sökmotoromptimering eller testa nya idéer. Däremot kommer det som sagt vara svårt att tjäna några större pengar på en sådan affiliatesida.

3 kritiska krav att uppfylla för att din nisch ska fungera.

För att kunna utvärdera om din nisch är värd att starta måste den först uppfylla dessa 3 kritiska kraven.

  1. Sökvolym
  2. Produkter/tjänster
  3. Koppling till affiliatenätverk

Sökvolym

Det allra viktigaste du måste tänka på när du väljer nisch till din affiliatesida är sökvolymen. Finns det människor som söker på ämnet du skiver om? Görs det inga sökningar kommer det heller inte bli möjligt att få besökare till din affiliatesida.

För att undersöka om nischen du funderar på är bra kan du använda Googles gratistjänst Google trends. Här ser du hur populära specifika sökfraser är. När du använder Google Trends får du en bra uppfattning om din nisch har en bra sökvolym på Google.

Tar vi en titt på sökningen ”hemmaträning” de senaste 5 åren ser vi att det blev en riktig pik i April 2020. Vilket är i samband med pandemin. Säsongsbaserat ser vi att sökning är populärast i början på året och under de kalla månaderna. Det är är minst sökningar under sommarmånaderna.

Google trendsökning på hemmaträning som exempel på nisch till affiliatesida.
Bild: Google trendsökning på hemmaträning.

Produkter/Tjänster

Produkter/tjänster inom din nisch är ett måste. Finns det inga aktuella produkter/tjänster har du inte heller något att marknadsföra. Då kommer du inte kunna ha möjlighet att tjäna pengar på din affiliatesida.

I de flesta fall vet man redan om det finns produkter eller tjänster inom nischen man är intresserad av. Men skulle du vara fundersam på vilka olika alternativ det finns kan du göra en sökning på google.

Här ser vi resultatet från en sökning på ”redskap för hemmaträning”. Som du ser finns det en hel del olika produkter och övningar som kommer fram.

Googlesökning på redskap för hemmaträning som affiliatenisch
Bild: Googlesökning på redskap för hemmaträning.

Koppling till affiliatenätverk

För att du ska kunna få provision genom din affiliatesida måste det finnas affiliatenätverk som är aktiva inom din nisch. Det är genom affiliatenätverken du skapar sammarbeten med annonsörer som vill synas på din affiliatesida.

annonsering.se kan du se alla programmen från de största affiliatenätverken i Sverige.

Utgå ifrån dina intressen och kunskaper när du väljer nisch.

Att välja rätt nisch eller område till sin affiliatesida kan kännas väldigt svårt, nästan överväldigande. Speciellt när man jobbar på sin allra första affiliatesida. Det bästa du kan göra för att välja rätt nisch är att utgå ifrån dina egna intressen och kunskaper.

Det kommer att krävas många timmar av research och skrivande på dina artiklar. Det finns därför en risk att motivationen hinner avta innan resultaten börjar visa sig. Det blir även lättare för dig att använda ”rätt språk” i artiklarna om du redan är insatt i ämnet. Vilket kommer få dig att skriva mer naturligt och det blir lättare för besökarna att förstå dina texter.

Det bästa du kan göra när du väljer din nisch eller område är att utgå ifrån dina egna intressen och kunskaper.

På min första affiliatesida fick jag totalt 0 besökare under mina två första månader efter min första artikel… Jag fortsatte arbeta på bloggen nästan varje dag och 8 månader senare hade jag lyckats öka antalet besökare till ca 2000/månad.

Under denna tid började jag lära mig om SEO och hur man skriver innehåll som sökmotorerna gillar. Men 8 månader är en långtid, därför är det viktigt att du har en passion för det du skriver om.

statistik för min första affiliatesida
Bild: Utveckling/månad för min första affiliatesida.

Går det att välja fel nisch på sin affiliatesida?

Ja, det går att välja fel nisch på sin affiliatesida. Däremot kan det vara svårt att utvärdera om det är själva nischen det är fel på. Det kan likaväl vara utformningen på innehållet som gör att affiliatesidan inte presterar som den borde.

Hur vet jag om det är nischen eller innehållet som är dåligt?

Det första du kan göra för att se om det är nischen eller innehållet som är dåligt är att undersöka hur stor exponering du har och hur många klick du har fått. Alltså hur många personer som får upp din affiliatesida som ett sökresultat och hur många som har klickat sig in på den. Detta gör du smidigast genom att titta på din Google search console statistik.

Har du exempelvis 3000 exponeringar/månad med 0 klick till din affiliatesida. Då har nischen en sökvolym, vilket antyder att det finns personer som är intresserade av din nisch.

För att locka in fler besökare (fler klick) kan du se över dina rubriker och metabeskrivningar. Är din text klickvänlig? Med handen på hjärtat, om du hade fått upp din artikel i sökresultatet, hade du klickat på den?

Skulle du däremot fortfarande ha låg exponering efter 8 månader kan det vara att nischen inte har tillräckligt många sökningar. Det kan även vara för att du inte har SEO-optimerat ditt innehåll korrekt. För att kunna räkna ut detta kan du testa följande.

Vi låtsas att du har en affilitesida om att ”måla om utedass” och du gör en sökning i inkognitoläget på just frasen ”måla om utedass”. Kommer din affiliatesida fram som ett sökresultat i toppen är din SEO bra gjord. Då är nischen du valt troligen för smal. Får du inte sökträff på det sökordet du vill synas på. Då är troligtvis din SEO inte korrekt optimerad.

Exempel på statistik från Google search console.

Här är statistik hämtad från Google search console på min senaste affiliatesida. Exponeringen har ökat stadigt men klicken lyser med sin frånvaro. Utifrån dessa siffror ser jag att min sida dyker upp i sökresultaten, men den väcker inget intresse.

Statistik från Google search console
Bild: Statistik från Google search console.

Det första jag måste göra på denna sidan är att se över informationen som visas i sökresultaten. Alltså främst rubrikerna och metabeskrivningarna. Jag vet att jag inte har skrivit egna metabeskrivningar på allt innehåll. Vilket betyder att google väljer en egen metabeskrivning baserat på innehållet.

I Google search console ser jag även vilka sökord det är som visar min affiliatesida. Detta gör att jag redan vet att jag rankar på relevanta sökord. Därför behöver jag inte undersöka om det är irrelevanta sökord som gör att klicken inte kommer.

Välja nisch baserat på trender eller evergreen, vad är bäst?

Evergreen betyder att ämnet alltid är lika intressant oavsett årstid eller årtal. Några exempel på evergreen nischer är recept, föräldraskap, privatekonomi och resor. Evergreen är nischer som människor alltid kommer att googla efter. Trender är nischer som är mer föränderliga. Detta ser vi oftast inom mode, teknik och leksaker.

Evergreen nischer är bättre om du vill ha en mer passiv affiliatesida. Om du är intresserad av att publicera 100+ artiklar och sedan bara låta sidan vara då är evergreen nischer ett bra val. Är du mer intresserad av att vara aktiv och göra mer research är en trendande nisch ett bättre val.

Fördelar och nackdelar med trender VS evergreen.

Fördelarna med evergreen nischer är att trafiken till din affilitesida kommer vara jämnare. Du behöver inte uppdatera dina artiklar varje vecka på grund av att ämnet har blivit inaktuellt.

Nackdelarna med evergreen nischer är att många av de vanligare områdena redan har väl etablerade hemsidor. Detta innebär att konkurrensen är stor.

Att skriva om trender är mer krävande. Här måste du vara mer aktiv och veta vad som är aktuellt just nu. Det är svårt att veta hur länge en trend kommer hålla i sig. Tänk dig att du skapade en affiliatesida 2017 om fidget spinners, tror du att sidan skulle prestera lika bra idag som då?

Att skriva om trender är bra under kortare perioder och intäkterna kan bli höga. Men affiliatesidan kommer inte vara hållbar i längden om du inte anpassar materialet efter trendbyten.

…. Angående frågan om fidget spinners så visar datan från Google trends att trenden avtog ganska fort.

Söktrend på fidget spinners
Bild: söktrend på fidget spinners.

Inom vilken nisch tjänar en affiliatesida mest pengar?

Att välja en bra nisch är första steget för att skapa en framgångsrik affiliatesida. Men för att kunna välja en nisch kan det vara intressant att veta ungefär hur mycket de olika nischerna kan tjäna.

De nischer som tjänar mest pengar är de med höga marginaler. Typiska nischer med hög marginaler är spel och dobbel, casino samt lån och krediter. Provisionen för ett beviljat lån eller kreditkort variera beroende på storlek och villkor, men snittet ligger mellan 300-3000:-.

Provisioner för de vanligare produkterna och tjänsterna. Som exempelvis hudvård, kläder, böcker och elektronik ligger omkring 3-30%. Inom provisions spannet 3-6% finns elektronikprodukter och böcker. Alltså produkter och tjänster med låga marginaler för annonsörerna. Mellan 7-15% finns inredning, kläder och leksaker.

Provision över 15% erbjuds oftast av prenumerationstjänster som exempelvis matkassar, webbhotell och försäkringar. Vid provisioner för prenumerationstjänster är det inte alltid en %-sats som används. Här är det vanligare med fasta summor än %-provisioner. Andra nischer som ligger i de högre provisions nivåerna är produkter inom tandblekning och olika tester (t.ex. graviditetstester).

ProvisionNisch/Område
3-6%Produkter/tjänster med låga marginaler. Ex. elektronik och böcker.
7-15%Produkter/tjänster med medelstora marginaler. Ex. inredning, kläder och leksaker.
Över 15%
(även vanligt med en fast summa.)
Produkter/tjänster med högra marginaler. Oftast prenumerationstjänster som matkassar, webbhotell och försäkringar.
300-3000:-Beviljat lån eller kredit.
Tabell: Sammanställning av vanliga provisions nivåer inom olika affiliate nischer

Annonsörer är alltid intresserade av att få in nya kunder. Detta gör att provisionerna oftast är högre om du varvar nya kunder som gör ett köp, än den är om en återkommande kund genomför ett köp.

Konkurrensen inom nischer med höga provisioner är i regel riktigt tuff. Det är inget att rekommendera för en nybörjare. Är du helt ny inom affiliate är det bättre att välja en enklare nisch och lära dig över tid. Det är roligare att se småpengar ramla in på konton än inga pengar alls!

Min första provision låg på 36:- (innan avgifterna var dragna). Inte mycket för plånboken, men stort för självförtroendet och motivationen!

Det viktigaste för en framgångsrik affiliatesida är skrivandet.

Första steget för att skapa en framgångsrik affiliatesida är att välja en bra nisch. Detta är också en av de viktigaste stegen. Men att publicera bra innehåll är ännu viktigare.

Står du och velar mellan två olika nischer eller områden så tänk inte för mycket. Välj en av dem och kom igång med ditt skrivande. Det är först när du börjar publicera dina texter som du får konkreta bevis på om din nisch är bra eller inte.

De flesta nischerna kommer generera en intäkt på något sätt så länge du får in trafiken. Under processen kommer du lära dig massa nyttiga saker, oavsett nisch. Dessa kunskaper kommer du har stor nytta av inför din nästa affiliatesida.

När trafiken börjar komma får du reda på om du genomförde första steget för att skapa en framgångsrik affiliatesida korrekt. Att arbeta som affiliatemarknadsförare kräver tålamod och uthållighet. Det är inget för den girige så ge inte upp!

Lathund till första steget för att skapa en framgångsrik affiliatesida.

  1. Välj om du vill ha en bred, mellan, smal eller macro nisch.
  2. Undersök sökvolym, produkter/tjänster och aktiva affiliatenätverk.
  3. Utgå ifrån dina egna intressen och kunskaper.
  4. Funder på hur aktiv du vill vara. Vill du skriva om evergreen nischer eller om trender?
  5. Undersök vilka möjligheter det finns att tjäna pengar inom nischen.

Här du funderingar så tveka inte att kontakta mig. Stort lycka till på din affiliateresa!